Skip to content

Фреди Меркјури – од сцена до бесмртонст

Луѓето се делат на два вида, забавувачи и набљудувачи, гласи главната фраза на шоу-бизнисот. Така, првите се издвојуваат како посебни и исклучителни. Но со хиперпродукцијата малку се оние што навистина блескаат со вечен сјај. Има такви без кои шоуто продолжува, како што е Фреди Меркјури, но не останува исто.

Фреди Меркјури – живот и созадавање надвор од вообичаеното

Самото потекло на Фреди Меркјури укажува на нешто необично и специфично на светската музичка сцена во тоа време. Роден е во Танзанија, како Фарук Булсара, во 1946 година. Пораснал во Индија, каде ги започнува своите први музички чекори.

Неговата сексуална определба често била предмет на таблоидниот печат. Неговата смрт, во 1991 година, била предизвикана од тогаш ретката и недоволно позната болест, СИДА, која го добила епитетот сензационализам.

Фреди Меркјури ретко зборувал за неговиот приватен живот и песни. Местото каде што е фрлена пепелта на Фреди, по негово барање, никогаш не било откриено, така што останува засекогаш обвиткано со превезот на мистерија.

Но, покрај сите овие интригантни факти за животот на Фреди, главната одлика на неговиот лик и дело останува разноврсниот талент и вештина на сценско толкување. Со продорен глас, кој можеше да звучи силно и меко, Фреди најде креативна патека во свирењето инструменти, пишувањето текстови и графичкиот дизајн.

Екстравагантната гардероба и однесување на сцената ја открија неговата бунтовна, но и креативна природа, по која тој остана препознатлив.

Фреди Меркјури – апсолутен владетел на сцената

Развојот на масовните медиуми и зајакнувањето на нивното влијание му овозможија на изведувачот да се обрати до широка и разновидна публика. Но, пораката требаше да биде прилагодена на вкусот и разбирањето на просечниот потрошувач, со цел да се оствари профит, што е императив на секоја индустрија, вклучително и на чудниот хибриден, шоу-бизнис.

Ова ги намалува естетските и етичките критериуми, го згаснува уметничкиот израз до целосно исчезнување, за кои денес сме тивки и пасивни сведоци. Фреди, се чини, успеа да ги надмине овие ограничувања и со уникатно толкување, став и изглед на сцената, тој беше во можност да направи врска со илјадници, давајќи им слика на ново, кратко создадено битие.

Вибрациите што ги шири како бранови низ бесконечно мноштво, ги носат сите заедно во друг свет.

Енергијата и харизмата со која зрачеше за време на изведбата му овозможија да има фасцинантен однос со публиката, во чија интеракција се создава магијата на сценскиот перформанс и се доловува едно целосно значење.

Така настанале култните победнички ритмови кои предизвикуваат иницијација и славење на триумфот (We will rock you, We are the champions, обете објавени во 1977 година), како и оние што претставуваат ода на младоста и бунтовниот лет (I want it all, 1989)

Повторувањето на истите слогови, дури и во песни со посериозна тема, честопати е одлика на текстовите на Фреди. Со тоа се постигнува весел, безгрижен тон кој наликува на детска игра. А, Фреди само играл виртуелно, со зборови, звуци, движења, форми и бои.

Рапсодија на вината

The Bohemian Rhapsody (1975) многу пати е прогласнувана за најдобра песна на сите времиња

Иако Фреди никогаш не зборувал за тоа, значењето на песната може да се претпостави. Ова музичко-драмско дело е оригинална комбинација на балада, гитара, опера и хард рок. Во основа тоа е отуѓување на индивидуата со стеснета свест во тоталитарното општество за кое зборува Франц Кафка во „Процес “ и Алберт Ками во „Странецот“.

Оставка и отуѓување, сторителот на кривичното дело е отстранет од својата суштинска, човечка природа и останува рамнодушен на пресудата.

Во исто време, се покренува егзистенцијалното прашање за човечка вина, кое е фаталистички предодредено дури и пред да дојде на овој свет, а животот е само казна.

Друг семантички слој на оваа композиција се однесува на осудата од страна на општеството на секој што, следејќи ја сопствената мисла, ја бара вистината, чиј симбол е патот на страдањето на Галилео.

Но, ако поемата е инспирирана од интроспекција на Фреди, проследена со просветлување, прифаќање на себе и реалност и признание на неговата мајка која бара спас и заштита, тогаш мелодраматскиот и театарскиот начин на кој тој се обраќа на Страшниот суд претставува негов презир и исмејување кон општеството за она што го дефинира како неприфатливо и несоодветно.

Ова дело не е само изведено, оставено е на секој слушател да го протолкува, па затоа Фреди Меркјури сè уште има чудесна интеракција со публиката на новите генерации.

Ослободување на поединецот од социјални ограничувања

Фреди Меркјури често ги поместуваше границите на уметничката и личната слобода. Прашањето за сопствениот пол и родовиот идентитет честопати имплицитно се провлекува низ неговите текстови, иако е појасно нагласено во видеата.

Во Living on my own (1985) најдобро ја изразува својата порака дека треба да се живее според сопствена дискреција, и покрај осаменоста и очајот. Одбивањето на социјалните окови и погрешните норми носи апсолутна слобода, се појавува како главен мотив во песната I want to break free (1984).

Општеството е тоа што постојано поставува стереотипни барања кон индивидуата, кои водат кон стремеж да се постигнат наметнати цели, за што се дискутира во Under pressure (1981), композиција создадена во соработка со уште еден извонреден музички и изведувачки талент, Дејвид Боуви.

Игра без граници што ја победува смртта

Секоја музичка креација на групата Queen е само чекор кон оставање вечен белег во музичката продукција. Во фантастичната хармонија на нивните гласови и инструменти, во 1986 година е создаден саундтракот за филмот Highlander, Who wants to live forever, величање на љубовта и уживањето во секој момент од неа.

И пред сè, како кулминација на уметничкиот израз на Фреди и неговиот духовен тестамент, The show must go on (1991) останува. Во моментите на соочување со конечниот и неизбежен крај, знаењето за минливоста и безначајноста на секој од нас се намалува преку стиховите, а трајни и вечни остануваат само сценските светла, каде што, како на рингишпил, се менуваат само оние што ја пренесуваат својата порака.

Да се ​​задушат нечии стравови и страдања за да се задржи илузијата и магијата со која публиката е воодушевена и заведена, се оформува како единствено значење на животот на сценскиот уметник, бидејќи изведбата мора да се одржи. Ова ја прави сцената поголема од кој било изведувач, поголема од животот, за која Фреди знае најдобро.

Aнтичите Римјани би рекле Ars longa, vita brevis. Фронтменот на групата Queen сакаше да ги изрази најскриените ноти на своето битие кон човештвото преку игра, глума и музика.

Токму на овој начин се постигнува животната цел и промисла на Фреди Меркјури: „Јас нема да бидам рок-ѕвезда, ќе бидам легенда.“

Бомески расподија (Bohemian Rhapsody) е биографски драмски филм од 2018 година за животот на легендарниот Фреди Меркјури, пејачот на британската рок-група Квин.  Актерот Рами Малек којшто ја имаше главната улога толкувајќи го ликот на Фреди во 2019-та освои оскар за најдобар главен глумец на доделувањето оскари од Академијата за филмски науки и уметности.

Прочитајте ги овие занимливости за Елвис Присли, кралот на рок музиката.

Напишете коментар